پرواز دیوانگی

دیوانگی. کلمه ای پر معنا و لذت بخش. فحشی که باعث افتخار من است که مصداق عینی اش من باشم. دیوانه. دیوانه شاد است. شادیش با معیار ما غم است و شادی ما با معیار او ماتم. دیوانه در پرواز است. او مست می وصال است و ما منگ باده ی عقل. در جهان سه راهنماست  عقل٬ عشق و نیستی. عقل تو را تا بدانجا پیش میبرد که بدانی هیچ نمیدانی. عشق تو را تا آنجا راهنمائی میکند که معشوق را بشناسی. اما نیستی تو را به وصال میرساند. راه عقل از همه طولانی تر است و راه نیستی از همه کوتاه تر و البته از همه سخت تر. راه عشق در هر دو تناسب دارد. 

   اگر نصیحت مرا گوش میکنی نیستی را انتخاب کن. نیست شو از خود بمیر. چون مرده شوی دیگر تو ای در کار نیست تا وسوسه شود . دیگر تو ای نیست تا خواست تو را بر خواست او ترجیح دهد. اگر در راه عشق باشی  در خود خواهی غرق میشوی . عشق خواست است. اما خواست برای خودت.نه برای او. حد اعلای عشق فدا شدن در راه معشوق است و این مرگ در ورودی  راه نیستی  است اما نه مرگ جسمانی مرگ از خود خواهی . مرگ از خواستن چیزی برای خودت. مرده ی او کسی است که خدا را به بهشت نفروشد . مرده ی او کسی است که شربت بدون او برایش زهر باشد و شرنگ با او برایش شراب. در راه وصال باید اول عاقل شوی تا بفهمی که باید  عاشق شوی . عاشق میشوی تا او را بشناسی و اگاه شوی که در کجا هستی عشق چشمت را باز میکند.وقتی عشق او در تو انقدر رشد کرد که دیگر نتوانستی هیچ چیز جز خود او را تحمل کنی و هیچ نخواستی بجز خود او را حتی خودت را هم نخاستی. این موقع ٬موقع مرگ است . اگر مردی بدان که برای ایستادن بر روی خط شروع ماراتن وصل خداوند آماده شده ای.
مرده ی خداوند اگر در این دنیا باشد زندگان به خود او را دیوانه انگار کنند. ....چه فحش زیبائی.... چه لذت بخش.

و این است که مرده ای نصیحت میکرد :
حیلت رها کن عاشقا دیوانه شو دیوانه شو.
 دیوانه سر از پا نشناسد با سر به سوی او میدود و دستافشان و پای کوبان بر جنازه ی خود میخندد. و فریاد میزند:
مرده بدم ....زنده شدم.... گریه بدم....خنده شدم....
پرتو عشقش مرا میشناساند و داغ میکند میسوزاند.......عابری از آن حوالی میگذرد....-ـ-:بوی گوشت سوخته می آید  به گمانم خر داغ میکنند.
 
عقل تو را بیمار کند. عشق تو را خار کند . ومرگ تو را    شهر یار کند.......

بمیرید بمیرید به پیش شه زیبا
 بر شاه چو مردید همه میر و وزیرید


بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید
 در این عشق چو میرید همه روح پذیرید

بمیرید بمیرید از این مرگ مترسید
 از این خاک بر آئید و سموات بگیرید
بمیرید بمیرید از این نفس بمیرید
 که این نفس چو بند است و شما همچو اسیرید
یکی تیشه بگیرید پی حفره ی زندان
 چو زندان بشکستید همه شاه و امیرید
بمیرید بمیرید به پیش شه زیبا
 بر شاه چو مردید همه میر و وزیرید
بمیرید بمیرید  از این ابر بر آئید
 چو زین ابر بر آئید همه بدر منیرید
خموشید خموشید خموشی دم مرگ است
 همه زندگی آنست که خاموش نفیرید

ای عاشقان ای عاشقان آن کس که بیند روی٬ او
 شوریده گردد عقل او آ شفته گردد خوی٬ او
معشوق را جویان شود دکان او ویران شود
 بر روی و سر پویانشود٬چون آب اندر جوی٬ او

و از اینجاست که پرواز دیوانگی آغاز میشود.

  .....گفت که تو کشته نه ای وز طرب آغشته نه ای

......گفت که دیوانه نه ای لایق این خانه نه ای
 
....رفتم و دیوانه شدم سلسله درنده شدم....پیش رخ زندگی اش کشته و افکنده شدم.

خود بر در گذار و از در درون شو......

فوق همه ای چون نور شوی
 تا نور نه ای در زیر دری
هیزم بود آن چوبی که نسوخت
 چون سوخته شد باشد شرری

چاره ای کو بهتر از دیوانگی ؟
 بگسلد صد لنگر از دیوانگی
ای بسا کافر شده از عقل خویش
 هیچ دیدی کافر از دیوانگی؟
خوش همی رو شاد و خرم در جهان
منصبی کو خوشتر از دیوانگی؟
بر پری بر آسمان همچو مسیح
گر تو را باشد پر از دیوانگی

 

نظرات 11 + ارسال نظر
سام آریان مهر سه‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 08:44 ب.ظ http://owlish.persianblog.com

./ آدمی یا هیچ خواب نمی بیند و یا خوابی دلپذیر می بیند. آدمی باید بیاموزد به همین گونه بیدار شود: یا اصلا بیدار نشود یا بیداری اش دلپذیر باشد.

گلی جون سه‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 09:24 ب.ظ http://girl.blogsky.com

عیدت مبارک

مهدی پنج‌شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 01:59 ق.ظ

سلام عیدتون مبارک
خیلی جالب بود راستی منظورتون از اینکه یه چلا هستین چیه یعنی عضو اک شدین
موفق باشی

محمود ذبیحی پنج‌شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 12:18 ب.ظ http://daghyad.persianblog .com

سلام سال نو مبارک سال خوبی داشته باشید بدرود

عالیجناب آدونیس پنج‌شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 03:44 ب.ظ http://diosestacontigo.persianblog.com

سلام مهدی. عید شما هم مبارک. در اکنکار به اون شاگردانی که از طرف این مکتب پذیرفته میشن چلا میگن. این یکم با عضو شدن فرق داره.این پذیرفته شدن برای شروعه. شاد باشید.

سلداد شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 11:37 ق.ظ http://diosestacontigo.persianblog.com

سلام اون شعری که از مولانا نوشتی منو یاد اون روز تو راه قزوین-خرم دره انداخت... همون دوشنبه ای که با عشق این شعرهارو برام میخوندی... یادته؟؟؟
آدونیس کامنت هائی که برام گذاشتی رو خوندم. تمامشون رو خوندم. من هیچ کاری نکردم برای تو بلکه این خودت بودی که خواستی تغییر کنی و کردی... خواستی خدا بشی و در ای راه قدم گذاشتی... خودت بودی که به خودت یاد دادی خوب باشی. من فقط و فقط اون مشعلی رو که مسیح به دستم داده بود قایم نکردم و بالا گرفتم تا نورش همه جارو روشن کنه.. همین... حالا هم بهت افتخار میکنم .... چون تو نمونه ی بارز یک تغییر کرده ای...
امیدوارم مسیح همیشه ی همیشه تا ابد تو اون دل کوچیکت زندگی کنه....

شدهفش دوشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 01:03 ق.ظ http://mcafee.persianblog.com

می دانی...
این روزها جیبهایم دیگر خالی نیستند. دستهایم را مشت می کنم در جیب. نگاهم اما خالی ست. انگار بادبانی بی باد. یا بومی بی رنگ.

پدرام یکشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 08:37 ق.ظ http://computer4all.persianblog.com

سلام - واژه جالب و پر معنایی بود - تفصیری که کردی معنای واژه رو بیشتر کردی - باید اعتراف کنم که منم از دیوانگی خوشم آمد-مرسی که به من سر زدی.. www.snow2004.persianblod.com

سمیه یکشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 12:58 ب.ظ http://azarmehr21.persianblog.com

سلام..مطالب وبلاگتون زیباست....موفق باشی..خوشحال میشم به من هم سر بزنی.

سمیه یکشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1383 ساعت 01:00 ب.ظ http://azarmehr21.persianblog.com

سلام...مطالب وبلاگتون زیباست...موفق باشید..خوشحال میشم به من هم سر بزنید.

مژگان پنج‌شنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 12:30 ب.ظ http://kharabatiyan.persianblog.com

سلام وبلاگتونو خوندم و حالا یه سوال داشتم عالیجناب آدنیس عزیز میشه لطف کنین و در مورد وایراگ بهم اطلاعات بدین کجاست؟ میشه دیدش؟ میشه باهاش ارتباط برقرار کرد و سوال ازش پرسید ؟ من توی این بلا تکلیفی و در حالی که ذهنم پر سوال های جورواجوره فکر کنم بیشتر از خیلی چیز ها به یه راهنما نیاز دارم ممنون میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد